Δευτέρα, 10 Νοεμβρίου 2008

Το κακό με την έκθεση ξεκινά από το Δημοτικό...


Χτες βρέθηκα στο ανεψάκι μου που γιόρταζε και είπα να κοιτάξω λίγο το φάκελο με τα γραπτά του (τα περσινά). Είναι στην Τετάρτη Δημοτικού φέτος. Φυσικά, όπως όλα τα παιδιά τώρα πια... πήρε το καλοκαίρι το ενδεικτικό του, με άριστα Α΄.
Αρχίζω, λοιπόν, να διαβάζω τα διαγωνίσματα Ιστορίας, Θρησκευτικών, Μελέτης Περιβάλλοντος και όλα τα σχετικά, που πολύ όμορφα τα είχε ταξινομημένα η μαμά του μέσα σε έναν μεγάλο φάκελο. Βλέπω τις βαθμολογίες του και χαίρομαι, εγώ η κουκουβάγια θεία. Τα περισσότερα είναι Άλφα και μάλιστα κάποια από αυτά έχουν Α* (ο αστερίσκος είναι ό,τι παλαιότερα ήταν ο τόνος, δηλαδή δείγμα ότι τα πήγε πολύ καλά το παιδί. Η δασκάλα τους, που πρέπει να ήταν πολύ καλή, μέτραγε τους αστερίσκους των παιδιών και στο τέλος της χρονιάς, με δικά της έξοδα, πήρε δώρα - βιβλία σε όσους είχαν τους πιο πολλούς αστερίσκους).
Αφού είδα τις βαθμολογίες, μετά μπήκα και ψαχνό. Διάβαζα τις απαντήσεις. Και μένω άναυδη! Ούτε μία κοκκινιά! Τίποτε. Μόνο ο βαθμός πάνω.
Νομίζετε ότι ήταν αλάνθαστα τα γραπτά; Κάνετε λάθος! Τα γραπτά ήταν γεμάτα ορθογραφικά λάθη, λάθη συλλαβισμού, χωρίς τόνους... Απίστευτη εικόνα...
Ρωτάω, λοιπόν, τη μαμά του παιδιού (που είναι φιλόλογος κι αυτή):
- Μα τι γίνεται; Γιατί δεν τα διορθώνει τα λάθη η δασκάλα;
- Α... αυτά εδώ που κοιτάς δεν είναι οι εκθέσεις. Είναι τα διαγωνίσματα.
- Και επειδή είναι διαγωνίσματα δηλαδή, τα ορθογραφικά... εξαφανίζονται;
- Βέβαια, δεν μετράνε στη βαθμολογία!
Και αρχίζει στη συνέχεια να μου λέει τον καημό της, που κάθε φορά που φέρνει διαγώνισμα το παιδί... του υποδεικνύει τα ορθογραφικά του λάθη κι εκείνο απογοητευμένο και νευριασμένο ταυτοχρόνως της λέει:
- Μα, μαμά... Αμάν πια! Η δασκάλα μου έβαλε Α με αστεράκι, δεν το καταλαβαίνεις; Όλο γκρινιάζεις εσύ!
Πείτε μου, τώρα φίλοι μου. Φταίει το παιδί που δεν μαθαίνει την ορθογραφία του;
Αφού η ορθογραφία είναι μόνο για το μάθημα της "γλώσσας". Τελεία και παύλα. Την μαθαίνουνε οι μαθητές παπαγαλία, την αντιγράφουνε στο τετράδιο "αντιγραφής", ως οφείλουν, την γράφουνε και στην τάξη (μόνο το κομματάκι της ορθογραφίας που έχουν για μάθημα... να είμαστε εξηγημένοι!) και τελειώσανε! Ό,τι υποχρέωση είχανε με την ορθογραφία πάει και τελείωσε! Σε όλα τα άλλα μαθήματα νιώθουν ελεύθεροι και γράφουν όπως τους κατέβει. Και παίρνουν και αστεράκι! Αμέ... πώς;
Εντάξει... Δεν θέλουν να τη λάβουν οι δάσκαλοι υπόψη τους την ορθογραφία στη βαθμολογία. Μα δεν μπορούν τουλάχιστον να διορθώνουνε τα λάθη;
Αφού έγραφε το παιδί ... "στους εθρού στους"... εννοώντας "στους εχθρούς τους"...
Τι πείραζε να του σημειώσει πώς γράφεται αυτό σωστά; Να του πει ότι παρέλειψε το γράμμα χ, ότι κόλλησε το τελικό σίγμα στο εγκλιτικό "τους"... Πείτε μου, τι θα πείραζε; Να μη μιλήσω για τα λάθη συλλαβισμού, τα απίστευτα ορθογραφικά, κάποιες φορές και εκφραστικά λάθη...
Μα ... καλά... Το μόνο που μας νοιάζει είναι αν γνωρίζει ο μαθητής την απάντηση; Και δηλαδή, αν μπορούσε να μας την σφυρίξει, ή να την αποδώσει με σήματα μορς... θα το δεχόμαστε; Η "γραπτή έκφραση" δεν σχετίζεται με ΟΛΑ τα μαθήματα; Δεν το καταλαβαίνω...
Γιατί να απορώ, λοιπόν, που στην πρώτη γυμνασίου βλέπω τόσο ανορθόγραφες εκθέσεις;
Τα παιδιά φταίνε; Όχι, βέβαια!
Θα μου πείτε: φταίει η δασκάλα... Μη βιάζεστε!
Έχει πάρει εντολές η δασκάλα. Αυτοί οι "μορφωμένοι" κύριοι του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου της είπανε πως δεν πρέπει να αποθαρρύνουμε τις ψυχούλες των μαθητών μας με τις φριχτές κόκκινες μολυβιές του παλαιομοδίτικου σχολείου.
Τι να κάνει κι η έρμη η δασκάλα; Υπακούει εντολές! Αφήνει τα γραπτά κατάλευκα, σαν το χιόνι!

Παιδιά, της Ελλάδος παιδιά
που σκληρά πολεμάτε πάνω στα χαρτιά
παιδιά, στη γλυκειά Παναγιά
προσευχόμαστε όλοι
να μάθετε ... ελληνικά!

15 σχόλια:

"ζαχαρούλα.." είπε...

εγώ έχω μεγάλο κόλλημα με την ορθογραφία , τον τονισμό, το συντακτικό.. ίσως γιατί ήμουν Γ δέσμη και αυτά ήταν τα αγαπημένα μου μαθήματα...
με αυτά που διάβασα εξηγώ το γιατί όλοι είναι τόσο μα τόσο ανορθόγραφοι!! και αν τους διορθώσεις , εκνευρίζονται κιόλας...

καλημέρα ΦΛώρα!!!!

roadartist είπε...

:)))

Βρε τι να πείς...
Σε φαντάζομαι να το διαβάζεις και είναι σαν να σε βλέπω..

Δεν το περίμενα πάντως να μη διορθώνει η δασκάλα τα ορθογραφικά λάθη..

BUTTERFLY είπε...

Η ορθογραφια, ο σωστος τονισμος, η συνταξη, το πλουσιο λεξιλογιο ειναι εφοδια που προικιζουν το παιδι, το ατομο γενικοτερα και το βοηθουν να αντεπεξελθει σε πολλα πραγματα στη ζωη του, περαν του σχολειου. Δυστυχως, δεν δινεται η σημασια που πρεπει. Οι μαθητες μου (διδασκω Αγγλικα σαν β' δουλεια), ακομα και προφορικα εχουν δυσκολια να εκφραστουν...δεν τους μαθαινει κανεις να μιλανε σωστα, ποσο μαλλον να γραφουν!

Π.Κ. είπε...

Θέτεις ένα μεγάλο πρόβλημα, αρκετά εκτεταμένο (πανδημία και βάλε) και πλέον άλυτο, μια και σχεδόν ουδείς θέτει πια θέμα ορθογραφίας.

Γενικώς είμαστε Κακογράφοι σε όλα μας και με κάθε έννοια!

Παρ' όλ' αυτά ΚΑΛΗΜΕΡΑ!

Filipp είπε...

Πάω πρώτη λυκείου, σας μιλώ προσωπικά τώρα. Να σας πω την αλήθεια, κατάλαβα ότι έκανα ορθογραφικά στην Α γυμνασίου. Στο δημοτικό ο δάσκαλος στην Ε και στην ΣΤ τάξη ήθελε μόνο να γράφουμε την ορθογραφία σωστά , να μας βάλει ένα βαθμό και τέλος. Μαθαίναμε και εμείς την ορθογραφία παπαγαλία σαν ΧΑΖΑ ( με λέω χαζό τώρα ). Έγραφα εκθέσεις στο δημοτικό και έβλεπα πάντα ένα ΑΡΙΣΤΑ ή ένα ΠΟΛΥ ΚΑΛΑ!. Νόμιζα ότι ήμουν πολύ καλός και βρέθηκα ξαφνικά στο γυμνάσιο να είμαι στην έκθεση μαθητής του 10 και του 12. Πείτε μου , δεν είναι λίγο αργά τότε ? Τα γράφω τώρα και ανατριχιάζω, βλέπω σχεδόν κάθε μέρα τον παλιό δάσκαλο μου και τον βρίζω συνέχεια! ( από μέσα μου βέβαια ). Επίσης εγώ στο δημοτικό δεν είχα ιδέα τι εστί έκφραση στην έκθεση και είμαι τώρα να μην πω τι στην έκφραση , ας μην το συζητάμε. Έμαθα την έκφραση στην Α γυμνασίου και αυτή. Θα σκέπτεστε τώρα ότι ξεκίνησα το σχολειό στο γυμνάσιο και στο δημοτικό έμαθα μόνο την αλβα-βητα και τους αριθμούς. Σωστά σκέπτεστε λοιπόν, στο γυμνάσιο ξεκίνησα να μαθαίνω! Αυτά λοιπόν από εμενα που θέλω να έχω μια καλύτερη ορθογραφία και έκφραση. Είμαι μαθητής της Α λυκείου και άμα μου πεις τώρα να γράψω έκθεση θα την γράψω μόνο και μόνο που σκέπτομαι το πρόβλημα μου και θέλω να κάνω κάτι γιατί. Την άλλη τετάρτη θα μπω στο νοσοκομείο να κάνω μια επέμβαση και θα λείψω από το σχολείο για τις μέρες ΤΕΤΑΡΤΗ-ΠΕΜΠΤΗ-ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ. Την παρασκευή τα παιδιά θα γράψουν έκθεση και εγώ θα λείπω. Πιστέψτε με, στεναχωρήθηκα πρώτη φορά που δεν θα γράψω έκθεση. Στεναχωρήθηκα γιατί ποτέ δεν έλειπα από μαθήματα που επρόκειτο να γράφαμε.

αθηνα είπε...

Καλησπέρα!! Φλώρα μου εγώ ξέρω ότι εμείς που οι δάσκαλοι και οι καθηγητές μας διόρθωναν τα γραπτά , μάθαμε ορθογραφία !! Τώρα τα παιδιά μου ψιλοανορθόγραφα τα βρίσκω , και στην έκθεση υστερούν , αυτό δεν είναι έκθεση , περίληψη έκθεσης είναι !!
Άλλαξαν τα παιδαγωγικά συστήματα και μάλλον δεν μπορώ να τα παρακολουθήσω , είμαι παλιομοδίτισσα πιά !!
Άλλωστε και πολλές λέξεις γράφονται διαφορετικά απ ότι έμαθα εγώ !!
Μήπως , λέω μήπως , κάθε πέρσυ και καλύτερα ?? Πες μου εσύ , που ξέρεις περισσότερα !!
Όταν πρωτοεπισκέφτηκα την σελίδα σου , διάβασα παλιές αναρτήσεις σου και έφτασα στο θέμα της έκθεσης και συμφώνησα με τα γραφόμενά σου!!
Γενικά , βλέπω παιδιά που τελείωνουν το Λύκειο και είναι πολύ ανορθόγραφα , μα πάρα πολύ , δεν έχουν πλούσιο λεξιλόγιο, δεν μιλάνε σωστά !!
Άρα κάτι φταίει σ αυτό το παλιοσύστημα , λέω εγώ, ειδική δεν είμαι, υποθέσεις κάνω !!
Σαμιώτικα φιλιά

eirini είπε...

Άλλο πάλι και τούτο!!!! Πρώτη φορά το ακούω αυτό!!! Είναι τραγικό για μένα να μην γνωρίζει κάποιος ορθογραφία! Όσο όμορφο κι αν είναι αυτό που γράφεις, αν δεν είναι ορθά γραμμένο, χάνει όλη την αξία του.
Καλησπέρα Φλώρα μου!

amazone είπε...

Συνφωνώ με τον Filip.
Ο καθηγητής στο δημοτικό μας έβαζε κάποιο βαθμό και αυτό ήταν όλο.
Δυστυχώς σήμερα υπάρχει πρόβλημα ανορθογραφίας και είναι πολύ δύσκολο για όσους το αντιμετωπίζουν.
Αν και δεν έχω εγώ αυτό το πρόβλημα ,το έχει ένας φίλος μου και ξέρω πόσο δύσκολο είναι!!!
Και είναι ιδιαίτερα ενοχλητικά τα σχόλια που κάνουν κάποιοι καθηγητές,αντί να προσπαθούν να βοηθήσουν.

αχτίδα είπε...

Φοβερό , κι εγώ μια μέρα έκανα καυγά με την εγγονή μου για κάτι τέτοιο .

faraona είπε...

Δεν το ηξερα ουτε κι εγω αυτο Φλωρα!
Ακου να δεις τι γίνεται δηλαδη...
γι αυτο βγαινουν τα παιδια απο το σχολειο και δεν ξερουν να γραψουν τιποτε.

καλησπερα

Άστρια είπε...

Η γλώσσα και η ορθογραφία της. ανεξάντλητο πονεμένο θέμα.

Και αν ήξεραν, κι αν κάποιος τους έλεγε, ότι η γλώσσα μας είναι ξεχωριστή όπου "το σημαίνον" και "το σημαινόμενο" έχουν μεταξύ τους πρωτογενή σχέση και όχι σημειολογική. Με μαθηματική κατά πολλούς δομή. Αν ήξεραν την αξία της ίσως να την αγαπούσαν περισσότερο.

Και πόσο υπερήφανα νοιώθω όταν σε γνωστούς από το εξωτερικό, τους το λέω, δίνοντας για παράδειγμα πολλές λέξεις. Π.χ. εκείνοι ξέρουν τι είναι η "γεωγραφία" αλλά εμείς καταλαβαίνουμε και γιατί λέγεται έτσι. Άπειρα τα παραδείγματα.

Κι ας θυμηθούμε τον Οδυσσαέα Ελύτη
Από το Άξιον Εστί: "Τη γλώσσα μου έδωσαν ελληνική"

Πασχίζεις πάντα για τα παιδιά!
Σε φιλώ, καλή Εβδομάδα:))

Γιώργος Χρηστινίδης είπε...

Μωρέ εσύ έχεις δίκιο, αλλά πού θα το βρεις;

mystery girl είπε...

Mπορεί να μην έχω πρόβλημα στην ορθογραφία, έχω όμως στην έκφραση. Ισως να φταίει ο τρόπος διδασκαλίας στο δημοτικό, ίσως όμως να ευθύνομαι και λίγο εγώ γι' αυτό( δεν διαβάζω και πολλά βιβλία).Το θέμα είναι πως μπορούν ν' αλλάξουν τα πράγματα προς το καλύτερο για μας τους μαθητές. Υπάρχουν αρκετοί καθηγητές σαν εσάς που ν' αγαπούν αυτό που κάνουν?

twinkle είπε...

Αχ.....
Τι να πω!!!!!

Η ερώτηση των μαθητών όταν τους βάζω διαγώνισμα στην ιστορία είναι αν μετράνε τα ορθογραφικά λάθη! Τους λέω ΝΑΙ και αρχίζει η τρελή μουρμούρα... Και τότε θυμάμαι μια μαθηματικό που είχα και αν δεν διατύπωνες με σωστά ελληνικά και ορθογραφία εννοείται την απάντηση του προβλήματος δεν είχε 20!!! (...βέβαια ότε τη λέγαμα στρίγγλα...).

Εδώ που τα λέμε, υπάρχει το χάος!!! Τι μπορούμε να κάνουμε;;; Δεν ξέρω... Αγωνιώ αληθινά...

Άννα είπε...

Να μαι και εγω...
Λοιπον εγω κανω το εξης...Για να μη φαει το παιδι καμια απογοητευση απο ενα γραπτο που εχει πολλα λαθη (εννοω τωρα σε μαθηματικα εκθεση κτλ)
Κανω το εξης...
Τραβαω μια γραμμη με μολυβι και απο κατω στις παρατηρησεις να διορθωσει τις λεξεις που εκανε λαθος απο το λεξικο του και να τις γραψει σωστα...
Προσπαθουμε καθε φορα να κανουμε ολο και λιγοτερα λαθη...
Εννοειται πως αν δω ρημα με ι ή ουδετερο με ει το διορθωνω εγω αμεσως με στυλο...
Παντως γενικα μας εχουν πει να μη διορθωνουμε τα λαθη σε εκθεσεις..
Παντως η αληθεια ειναι πως οταν γραφουν εκθεση και εχουν οιστρο μαλλον για να μη χασουν την ιδεα κανουν τερατουργηματα ακομα και οι καλοι μαθητες...

Το οτι η δασκαλα λεει καθε φορα να ελεγχουν το γραπτο τους... περναει απαρατηρητο..Τους λεω επισης να χρησιμοποιουν στο τελος το λεξικο τους για λεξεις που ειχαν αμφιβολια..Γιατι την ωρα που γραφουν μια εκθεση ή ενα διαγωνισμα ξερεις πως ειναι να ρωτανε 25 παιδια 10 φορες το καθενα "κυρια τι ιι θελει;¨"

Αντε φιλακια...

Πάμε με το βιβλίο!!!!

Πάμε με το βιβλίο!!!!